Ukrainan sota - materiaalia tunteiden käsittelyyn
7.3.2022

Kuva, jossa lueteltu esimerkkejä. Näihin asioihin voin itse vaikuttaa (keskityn näihin): oma asenne, yhteydenpito läheisiin, uutisten katsomatta jättäminen, sovittujen asioiden noudattaminen, päivärutiinien jatkaminen, liikunnan jatkaminen, mukavien tekemisten keksiminen, ystävällisyys kaikkia kohtaan. Näihin asioihin en voi itse vaikuttaa: Ukrainan sota, Venäjän presidentin käyttäytyminen, tulevien tapahtumien ennustaminen, kuinka kauan sota jatkuu.

Ukrainan sota tulee mediasta myös kehitysvammaisten henkilöiden silmille ja saattaa aiheuttaa ahdistusta. Miten kerrot siitä, jos sinulla ei ole sanoja?

Näistä meidän kommunikaatioammattilaistemme, AAC-ohjaajien, tuottamista kuvallisista ja selkokielisistä kuvituksista saat apua puheeksi ottamiseen ja tunteiden sanoittamiseen. Voit ladata tiedostot itsellesi sivun alalaidasta.

 

Venäjä on hyökännyt Ukrainaan. Ukrainan ja Venäjän välillä on sota.

Suomessa olemme turvassa, täällä ei ole sotaa. Suomessa kaikkien arki jatkuu normaalisti.

Sodasta voi tulla meille erilaisia tunteita ja ajatuksia. Sinua voi pelottaa tai voit olla vihainen.  Voit olla hermostunut, huolissaan tai ahdistunut.

Voimakkaatkin tunteet ovat normaaleja.

Jos sinusta tuntuu pahalta, niin: Voit kertoa ohjaajalle.

Voit soittaa läheiselle tai ystävälle. Voit tehdä mitä vaan sellaista, mistä sinulle tulee hyvä olo, esim. kuunnella musiikkia, piirtää, askarrella, jutella mukavista asioista.

Voit vähentää uutisten ja somen seuraamista. Sinun on tärkeää elää tavallista arkea.

Muistaa syödä, nukkua ja pitää hauskaa. Jos paha olo ei mene pois, voit yhdessä ohjaajan miettiä olisiko hyvä ottaa yhteyttä mielenterveysammattilaiseen.

 

 

Lataa tiedostot tästä

Tästä saat artikkelin kuvat PDF-tiedostona:

Sodasta nousee tunteita.pdf

Ukrainan sota - näihin voin itse vaikuttaa - näihin en.pdf

 

Arkisto